I Still Hate Flares. Here’s Why.

37
12519

One thing I’ve learned from this job, after having tried on a bazillion things, is that just because something may be flattering, it doesn’t mean it’s your style.

Enter…me and flares. I keep attempting to like them, and this time I wanted to ease back into the trend with a lower-priced pair. My trick for trying out different jean styles? Is to style them up with my favorite boots…but they…are still just not me.

They are leg-lengthening, and they look fabulous on others, but when I put them on I feel even less myself than if I put on a ruffly dress. Yup. Haha. That much of a mismatch.

Flares are leg-lengthening & they look fabulous on others, but when I put them on I feel even less myself than if I put on a ruffly dress. Yup. Haha. That much of a mismatch.

Similar Tee | Jeans | Boots

My Jeans Style: More Edgy Straight-Leg, Less Glam Flares

If you’re newer around here at The Mom Edit, you may not fully know my style yet. I typically describe it as edgy, sporty and very slightly classic. I like black jeans, high tops, chelsea boots, combat boots, rad jackets, leather, faux leather, fleece, graphic tees and animal prints (though I’m getting even more particular these days about those last two.)

My background is in graphic design, I’m quite the budding sneaker collector, and if I had to choose one city that most inspires my style, it’s London. So, all that being said, I’m much more comfortable in a straight-leg black jean with some chelsea boots and a blazer than I am in what, to me, are the slightly more glam vibe of flared jeans.

Flares are leg-lengthening & they look fabulous on others, but when I put them on I feel even less myself than if I put on a ruffly dress. Yup. Haha. That much of a mismatch.

Similar Tee | Jeans | Boots

Tried The Flares With My Fav White Chelsea Boots & A Rad Tee

Some of my favorite brands are AllSaints, Zadig & Voltaire, Isabel Marant, FRAME and rag & bone. Speaking of FRAME, my boots are their Le Lexington chelsea boot, and I adore them. They have that rad slightly mod-but-wearable vibe I like. (And for the sake of options, here’s a similar, under $100 pair to the FRAME boots.)

But even they can’t save the flares for me.

Flares are leg-lengthening & they look fabulous on others, but when I put them on I feel even less myself than if I put on a ruffly dress. Yup. Haha. That much of a mismatch.

Similar Tee | Jeans | Boots

So, I Also Tried The Flares With My Fav Clog Boots & Easy Cardigan

So, I also tried the flare jeans with my other favorite boots for fall and winter…my cozy, lined clog boots (see my recent styling post about them here…and these UGGs are similar and under $200!) I wore these things just about every day last winter, and they also have the height I needed with this longer jean style. I was hopeful…

Flares are leg-lengthening & they look fabulous on others, but when I put them on I feel even less myself than if I put on a ruffly dress. Yup. Haha. That much of a mismatch.

Sweater | Jeans | Similar Boots | Mug

But, nope. I’m just not into that ’70s style, even in a great wash and distressing like these AE flares have. I’m so picky about washes that I rarely find budget-friendly jeans these days that are passable for me. AE makes some of the few pairs. I was so distraught I had to pull in reinforcements in the form of my Dolly Parton coffee mug. Hahaha.

Flares are leg-lengthening & they look fabulous on others, but when I put them on I feel even less myself than if I put on a ruffly dress. Yup. Haha. That much of a mismatch.

Sweater | Jeans | Similar Boots | Mug

Flares are leg-lengthening & they look fabulous on others, but when I put them on I feel even less myself than if I put on a ruffly dress. Yup. Haha. That much of a mismatch.

Sweater | Jeans | Similar Boots | Mug

If flares are for you? This pair I’m wearing from American Eagle are really soft and comfy and under $60. They’re TTS for stretchy jeans. I’m wearing a 4 Reg.

I was honestly hopeful, friends, but I’ll be finding my way back to my favorite straight legs. I’m doing a try-on and deep dive of all the black straight leg jeans soon, so stay tuned as I get back to what IS my style! Until then…

xo,

L

Would love to have you follow me over on Instagram @laurajansenstyle for more rad fashion picks, kitchen dance parties, donut reviews and a side of taking things not too seriously, all from Portland, OR.

Lovely photos by Posy Quarterman Photography

37 COMMENTS

  1. Ok. My thoughts. I can’t say I super love flares. They are not my go to’s. For whatever reason, I feel like they are very crotch focused, especially when I wear something more cropped or tucked in. Not good. But, when I wear something oversized and big and long ( no tuck, no half tuck- just let it hang ), I love them. I think it’s a long- long thing that feels more fluid. Maybe try that?!?

  2. I feel you. Thank you for posting things that don’t work as well. I think that’s helpful too. I will never go back to flares either. Solidarity friend.

  3. I’m with you, even though they look good in your pics. Bootcut is enough of a flare statement for me, and they end up feeling like a giant flare to me anyway! I’m thinking of trying out bootcut style at a lower price point, we’ll see if it sticks.
    .

  4. Umm, yes girl. I still hate flares too, and have felt this way since about 2004. Team straight leg fo’ eva… with a sprinkle of perfect wash skinnies (worn only tucked into knee high boots or with black ballet flats & oversized white button downs) thrown into the mix.

  5. I just recently came to the same conclusion about wide leg jeans. Theoretically, they are flattering on me and I love how they look on other people. However, I never want to wear them and don’t feel like myself in them. I recently consigned every pair I own. Give me all the flares, straight leg, crop kick, boyfriend. But, I don’t love a wide-leg.

    Live and learn.

  6. I love this post! Thanks for being honest about some fashion just not feeling right, because these look fabulous on you! But that doesn’t make them right for you. :))

  7. It took me a LOOOOONG time to get on board with skinny jeans, but once I did, I can’t go back. The things with long pants that go over your shoes is then I have to have the pair that are the right length for my flats, and the pair that are the right length for my low heels, and the pair that are the right length for my tall heels. But if you eliminate the pants going to the floor, then all the pants work for all the shoes and my life is so much easier.

    • exactly. I think this is part of it, too. Definitely don’t care for the shape, but yeah, skinny and straight leg don’t cause this much of a shoe problem for me.

  8. Laura! Debbie here also in NW. I agree with you BUT I did find a pair of Lucky cropped with a tiny flare (because I am so short they are full length) on sale for $18 from around $140 and I kinda love them. BTW, your style is basically mine too – jeans, boots, jackets, tees. Sometimes scrub up with a dress.

  9. Danger Will Robinson….I just got the Frame Le Garcon in black. But it’s not dark black. it’s Jansen-faded-black. Sorry no rips for you (i’m not a fan of distressing) but…..i think they are a contender for the Jansen love! And OMG the fit…i possibly “should” have sized down from my usual 27 but I’m too old for “shoulds” so there. 5 stars….

  10. Hi Laura – love that you are so true to your own style!
    Wondering what size you are wearing in the Amazon cardigan sweater? Thanks.

  11. I hate flares too, and my style is similar to yours and also Em’s. When I put them on, they look less 70’s retro and more 90’s throwback, and not in a good way. Wore them the first (or was it the second?) time round, but not a fan. I could honestly see myself going back to skinnies before I ever wear flares again.

    • agree with ya on the skinnies over flares. Wide leg I can handle but there’s just something about this shape on me I am not a fan of!

  12. The angst on your face in the last photo!! 😄😅 I seriously can’t believe you don’t like them because they are legit super flattering on you. I absolutely get what you’re saying about London style though – when people worry about straight or skinny jeans going away, I simply refer them to London and Paris – end of conversation!

  13. They are cute on you but you are right, they don’t seem like your style. I have more British rock vibe to my style so they can be tough to style with that vibe. I have a pair of super dark, high waisted, slim in the thigh Demi boot cut ones that I do love. They are by Frame and I think they are called le high flare? I wear them with more boxy, swingy, cropped-ish tops dark colored tops and western style Chelsea boots. It keeps the look more a 70s cool feel rather than a cozy, lives in look. I you want to try again, maybe that would work?

Leave a Reply